اخبار روز

چرا زمانی مردم گمان می‌کردند گوجه فرنگی سمی است؟

سوال "آیا گوجه فرنگی سمی است؟" تاریخچه جالبی دارد. چرا برای دو قرن، گوجه فرنگی سابقه خوبی نداشت!

گوجه فرنگی قرمز رسیده جز میوه‌های محبوبی است که حتی تصور اینکه مردم از خوردنش اجتناب کنند، دشوار است. آیا کسی را می‌شناسید که آنقدر از گوجه فرنگی متنفر باشد که حتی از سس آن بر روی پیتزا یا همبرگر اجتناب کند؟ مصرف سرانه گوجه فرنگی تازه در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۲۰ پوند بوده است. اما قبل از اینکه سس گوجه فرنگی را از مغازه بخرید، به این فکر کنید که مردم قبلا از گوجه فرنگی می‌ترسیدند! چرا؟ آیا گوجه فرنگی سمی است؟ امروزه می‌دانیم که این طور نیست ولی تاریخچه میوه‌های قرمز ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

منشا گوجه فرنگی چیست؟

قبل از اینکه به این سوال بپردازید، ممکن است بپرسید گوجه فرنگی جز میوه‌ها است یا سبزیجات؟ جالب است بدانید از نظر علمی جز میوه‌ها محسوب می‌شود. خواستگاه گوجه فرنگی آمریکای شمالی است. تصور می‌شود فاتحان اسپانیایی در اوایل قرن شانزدهم میلادی بذر آن را از آمریکای شمال به اروپای جنوبی آورده‌اند. البته جالب است بدانید که هدف آنها خوردن گوجه فرنگی نبوده است. آنها از آن به عنوان گیاه تزئینی استفاده می‌کردند! البته تا سالهای ۱۸۲۰ تا ۱۸۳۰ طول کشید که آمریکایی‌ها گوجه فرنگی را به عنوان غذا بپذیرند.

چرا مردم گوجه فرنگی را سمی می‌دانستند؟

آیا گوجه فرنگی سمی است؟ پاسخ قطعا خیر است. اما برای مدت‌های زیادی، مردم فکر می‌کردند که سمی است. دلیل این تصور این بود که در اواخر دهه ۱۷۰۰ اروپایی‌ها ارتباطی اشتباه بین گوجه فرنگی و مرگ اشراف را تصور کردند. این اشراف بدبخت گوجه فرنگی را در بشقاب مفرغی (آلیاژی از قلع و سرب) می‌خوردند و اغلب بعد از خوردن، مریض می‌شدند و می‌مردند. دلیل اصلی به واقع مسمومیت با سرب بود! گوجه فرنگی با خاصیت اسیدی خود، سرب را از بشقاب خارج می‌کرد! ولی افراد گوجه فرنگی را مقصر می‌دانستند تا بشقاب را!

عامل دیگر در ترس از گوجه فرنگی، گیاه‌شناس ایتالیایی پیترو آندره ماتیولی بود. او گوجه فرنگی را در خانواده مرگبار شب‌بو و ترنجبین دسته‌بندی کرد. عواقب این کار تا بیش از ۲۰۰ سال ادامه داشت!

چگونه دوباره محبوب شد؟

با پیشرفت علم، مردم کم کم متوجه شدند که گوجه فرنگی بی‌خطر است. کشاورزان نیز کم کم گوجه فرنگی را بیشتر پرورش دادند و باعث محبوبیت گوجه فرنگی شدند. در دهه ۱۸۵۰ گوجه فرنگی در ایالات متحده تبدیل به یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها شد. همچنین با اختراع پیتزا در ناپل ایتالیا در سالهای ۱۸۸۰، محبوبیت گوجه فرنگی در اروپا بسیار بالا رفت.

اگر عاشق گوجه فرنگی هستید، از آن لذت ببرید! غذاهای خود را با آن میل کنید و از آن نهایت استفاده را ببرید. اما مطمئن باشید که گوجه فرنگی سمی نیست!

آیا این مطلب مفید بود؟
بله‌خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا