تست سلامت عمومی (GHQ-28)

در این مطلب برای شما تست سلامت عمومی با تفسیر کامل را آماده کرده‌ایم. نسخه ۲۸ سوالی این آزمون، نسخه کوتاه‌شده نسخه ۶۰ سوالی آن است که به خوبی سلامت عمومی فرد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. پس با آبان مگ همراه باشید.

در صورتی که از شبکه‌های اجتماعی این مطلب را مطالعه می‌کنید، برای انجام تست باید حتما به سایت ما مراجعه کنید. لینک ورود به آزمون در انتهای مطلب قرار دارد.

تاریخچه تست سلامت عمومی GHQ

پرسشنامه سلامت عمومی توسط گلدبرگ در سال ۱۹۷۲ تنظیم شد. به طور گسترده‌ای به منظور تشخیص اختلالات خفیف روانی به کار رفت. نسخه اولیه آن ۶۰ سوالی بود. از آنجا که برای برخی از مطالعات تعداد سوالات زیاد بود، نسخه‌های کوتاه‌تری از آزمون طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

این آزمون، به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و فارسی موجود است. همچنین در ایران در زمینه‌های مختلف و برای مقاصد مختلفی مورد آزمایش قرار گرفته است.

هدف تست، آزمونی به منظور بررسی اختلالات غیر از روان‌پریشی است. این تست جنبه تشخیصی ندارد و تنها برای سرند کردن افراد در شرایط خاص استفاده می‌شود. این پرسشنامه برای نوجوانان و بزرگسالان در هر سنی قابل انجام است.

این تست وضعیت فعلی پاسخ‌دهنده را ارزیابی می‌کند. اینکه آیا این وضعیت با حالت عادی فرد متفاوت است یا خیر؟ همچنین به طور ویژه بر توانایی انجام فعالیت‌های منظم و یا ظهور علائم جدید و ناراحت‌کننده در کارکرد فرد تمرکز دارد.

این پرسشنامه که به عنوان آزمون بهداشت عمومی هم شناخته می‌شود، به منظور کشف عمل‌کرد نابهنجار بر اثر حوادث آشفته‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع آزمون بهداشت عمومی

  • تست سلامت عمومی ۱۲ سوالی (GHQ-12): یک غربال‌گر سریع و مطمئن است و برای استفاده در نظرسنجی‌ها کاربرد دارد.
  • تست سلامت عمومی ۲۸ سوالی (GHQ-28): این تست در سال ۱۹۷۹ توسط گلدبرگ و هیلر طراحی و تدوین شد. سوال‌های آن بر اساس فرم ۶۰ سوالی اولیه استخراج گردیده است. همچنین شامل ۴ خرده‌شاخص می‌باشد. این آزمون، شاخص کلی سلامت روان، مشکلات جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی را می‌سنجد که شامل یک شاخص کلی و چهار خرده‌شاخص می‌شود.
  • تست سلامت عمومی ۳۰ سوالی (GHQ-30): یک نسخه از پرسشنامه بهداشت عمومی است که سولات مرتبط با شاخص مشکلات جسمانی در آن وجود ندارد.
  • تست سلامت عمومی ۶۰ سوالی (GHQ-60): نسخه اصلی پرسشنامه است که در سال ۱۹۷۲ توسط گلدبرگ طراحی شد. برای شناسایی مشکلات افراد برای بررسی دقیق‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرده‌شاخص‌های تست سلامت عمومی (GHQ-28)

همان طور که بیان شد، این آزمون شامل یک شاخص کلی و ۴ خرده‌شاخص است. این شاخص‌ها ابعاد مختلف سلامت عمومی را بررسی می‌کنند که شامل موارد زیر هستند:

  • مشکلات جسمانی: شامل مواردی درباره احساس فرد نسبت به وضع سلامت خود و احساس خستگی است که با نشانه‌های جسمانی همراه است. می‌توان گفت این شاخص مشکلات جسمانی را که اغلب با برانگیختگی‌های هیجانی همراه هستند، می‌سنجد.
  • اضطراب و اختلال خواب: شامل علائمی در فرد است که با اضطراب و بی‌خوابی مرتبط‌ هستند. این شاخص نشانه‌های اضطراب شدید، تحت فشار بودن، عصبانیت، بی‌خوابی و دلشوره را می‌سنجد.
  • اختلال در کارکرد اجتماعی: گستره توانایی فرد در مقابله با خواسته‌های حرفه‌ای و مسائل زندگی روزمره و چگونگی کنار آمدن او با موقعیت‌های متداول زندگی را می‌سنجد.
  • شاخص افسردگی: در برگیرنده موارد و علائم مرتبط با گرایش به خودکشی و میزان افسردگی در فرد است.

ابعاد سلامت عمومی

سلامتی همیشه و در تاریخ بشر موضوعی مهم بوده است. اما معمولاً همیشه بعد جسمانی سلامت به عنوان سلامتی شناخته می‌شد و کمتر ابعاد دیگر آن مورد توجه قرار می‌گرفت.

آزمون بهداشت عمومی 28 سوالی

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۵، سلامتی صرفاً نبود بیماری یا ناتوانی نیست، بلکه حالتی از آسایش جسمانی و روانی و اجتماعی است. همان طور که مطرح شد، سلامتی از سه بعد اصلی تشکیل می‌شود. سازمان بهداشت جهانی همیشه بر این نکته تاکید می‌کند که هیچ یک از این سه بعد بر دیگری برتری ندارد. ابعاد سلامتی شامل این موارد هستند:

  •  سلامت جسمانی: سلامت بدن را می‌سنجد. این نوع سلامتی از طریق خوردن و آشامیدن صحیح، ورزش منظم، اجتناب از عادات مضر، آگاهی و احساس مسئولیت در قبال تندرستی و مراقبت‌های پزشکی تحقق می‌یابد.
  • سلامت اجتماعی: توانایی انجام موثر و کارآمد نقش‌های اجتماعی (به گونه‌ای که به دیگران آسیب وارد نشود) است. شامل یکپارچگی اجتماعی، پذیرش اجتماعی، مشارکت اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و شکوفایی اجتماعی است.
  • سلامت روانی: شامل فهم هیجان‌ها و شیوه صحیح مقابله با مشکلات در زندگی روزمره است. این بعد چگونگی تحمل مشکلات و گذر از سختی‌های زندگی را شامل می‌شود.

کاربرد آزمون بهداشت عمومی (GHQ-28)

همان طور که پیش‌تر توضیح داده شد، این یک آزمون تشخیصی نیست. این آزمون معمولاً در نسخه کوتاه (۱۲ سوالی) برای غربال‌گری در نظرسنجی‌ها قابل استفاده است. نسخه ۲۸ سوالی که در این مطلب آماده شده است، به طور گسترده در آزمون‌های استخدامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین انجام آن به صورت خودسنجی، می‌تواند آگاهی بیشتری در فرد در مورد وضعیت فعلی خود نسبت به حالت عادی خود ایجاد کند. بدین ترتیب می‌توان با انجام توصیه‌ها و تمرین‌ها، وضعیت سلامتی خود را بهبود داد.

روایی و اعتبار آزمون

مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف در زمینه اعتباریابی پرسشنامه سلامت عمومی توسط ماری و ویلیامز در سال ۱۹۸۵، بریجز و گلدبرگ در ۱۹۸۶، سریرام و همکاران در ۱۹۸۹، استانسفلد و همکاران در ۱۹۹۲، آدرابیجه و گودژه در ۱۹۹۲ و چونگ و اسپیرز در ۱۹۹۴، دلالت بر اعتبار و روایی بالای این آزمون داشته‌اند. مطالعاتی که توسط پالاهنگ، نصر و شاه‌محمدی در سال ۱۹۹۶، نجفی، صولتی و فروزبخش در سال ۲۰۰۰ و نوربالا و همکاران در سال ۲۰۰۹ در ایران صورت گرفته است نیز بر اعتبار و روایی این آزمون در ایران دلالت دارند.

تست سلامت عمومی (GHQ-28) به همراه تفسیر

تعداد سوالات

رده سنی زمان تقریبی قیمت
۲۸ بالای ۱۴ سال ۱۰ دقیقه ۱۹۰۰۰ تومان

مشاهده نمونه تفسیر تست

برای شروع تست آماده‌اید؟ قبل از انجام تست، لازم است که آن را بخرید. در صورتی که قبلا تست را خریداری نموده‌اید، لازم است به پروفایل کاربری خود وارد شوید. با آبان مگ همراه شوید!

خرید آنلاین به قیمت ۱۹۰۰۰ تومان

پس از دریافت نتایج، دیدگاه خود را در رابطه با تست سلامت عمومی (GHQ-28) ثبت نمایید. همچنین این صفحه را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
بله‌خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا