نجوم

مرکز جهان کجاست؟

مرکز جهان (محل وقوع انفجار بزرگ) کجا و لبه آن کجاست؟ هرچند ممکن است باورش دشوار باشد، اما جهان هستی مرکز و مرز مشخصی ندارد.

ایده‌ی انفجار بزرگ به عنوان یک انفجار آتش‌بازی عظیم که ماده و انرژی را به بیرون پرتاب می‌کند، گسترده اما گمراه‌کننده است. هرچند عجیب به نظر برسد، “چیزها” نبودند که به بیرون منفجر شدند، بلکه خود فضا بود! در واقع، انفجار بزرگ در همه جا رخ داده است. از زمان اینشتین، می‌دانیم که فضا تنها پس‌زمینه‌ای که در آن حرکت می‌کنیم نیست، بلکه چیزی واقعی است که می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد. فضا شکل دارد، می‌تواند خم شود و قابلیت انبساط دارد.

اگر این موضوع بی‌معنی به نظر می‌رسد، به سطح یک بادکنک که در فضای سه‌بعدی منبسط می‌شود فکر کنید. یک موجود دوبعدی که به سطح بادکنک محدود شده است، هرگز نمی‌تواند مرکز را پیدا کند، زیرا مرکز در فضای سه‌بعدی قرار دارد، نه در فضای دوبعدی که موجود در آن زندگی می‌کند. ما موجودات سه‌بعدی هستیم که در جهانی با حداقل چهار بعد گیر افتاده‌ایم، بنابراین نمی‌توانیم مرکز جهان خود را ببینیم. در واقع، هیچ دلیلی وجود ندارد که حتی باید مرکزی در هر جایی باشد.

همین استدلال برای “لبه” جهان هستی نیز صادق است. لبه بادکنک کجاست؟ برای تعریف یک لبه (یا مرکز)، باید فرض کنید که چیزی وجود دارد که جهان در آن منبسط می‌شود. همانطور که بالاتر توضیح دادم، این موضوع لزوماً صحیح نیست و حتی اگر باشد، ما هرگز نمی‌توانیم این “متاورس” را تشخیص دهیم. این موضوع در مورد سوال مرکز جهان کجاست نیز صادق است!

هنگامی که در مورد کیهان‌شناسی فکر می‌کنید، همیشه سخنان زیست‌شناس بریتانیایی، جی.بی.اس. هالدین را به یاد داشته باشید: “جهان نه تنها عجیب‌تر از آنچه ما تصور می‌کنیم است، بلکه عجیب‌تر از آنچه ما می‌توانیم تصور کنیم است.”

آیا این مطلب مفید بود؟
بله‌خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا