تاریخ بشرهنرهای تجسمی

نقاشی غارهای باستانی، راز زندگی انسان را آشکار می‌کنند.

برخی از قدیمی‌ترین نقاشی‌های یافت‌شده، احتمالاً نشانه آغاز توسعه زبان هستند. ولی نمونه‌های بعدی روایت‌گر پیکره انسان و حیوان هستند.

قدیمی‌ترین نقاشی غارهای باستانی ما قبل تاریخ در مورد خالق آن‌ها چه نکاتی دارند؟ تصاویر نقاشی‌شده یا حک‌شده بر روی صخره‌ها و دیواره‌های غارها، منعکس‌کننده یکی از اولین اشکال ارتباطی انسان‌ها یا رشد زبان هستند. قدیمی‌ترین تصاویر یافت‌شده اغلب انتزاعی هستند و احتمالاً نمادین باشند. ولی تصاویر بعدی، حیوانات، افراد و پیکره‌های ترکیبی انسان و حیوان را نشان می‌دهند که شاید نوعی اهمیت معنوی از نظر نقاش داشته است.

قدیمی‌ترین هنر پیش از تاریخ شناخته‌شده، در غار ایجاد نشده است. این نقاشی‌ها ۷۳۰۰۰ سال پیش، روی صخره‌ای در آفریقای جنوبی ترسیم شده‌اند. این نقاشی‌ها پیش از هر غارنگاره‌ای هستند. با این حال، غارها خود به محافظت و حفظ هنر بر روی دیواره‌های خود کمک می‌کنند و آن‌ها را به سوابق تاریخی غنی برای باستان‌شناسان تبدیل می‌کنند. از آنجایی که انسان‌ها در طول زمان به غارنگاره‌‌ها اضافه کرده‌اند، بسیاری از آن‌ها دارای لایه‌های مختلف و نشانه تکامل بیان هنری هستند.

غارنگاره‌های اولیه انتزاعی هستند

غارنگاه های نئاندرتال ها
غارنگاره‌های نئاندرتال‌ها در داخل غار اندلسی، بین ۴۳۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ سال پیش، ۲۰۰۰۰ سال قبل از ورود انسان‌های مدرن به اروپا خلق شده‌اند.

تحقیقات در سال ۲۰۱۸ حاکی از کشف قدیمی‌ترین نقاشی‌های غارهای کشف‌شده توسط نئاندرتال‌ها در حداقل ۶۴۰۰۰ سال پیش بودند. این غارها در اسپانیا قرار دارند. مانند برخی دیگر از هنرهای اولیه غار، این نقاشی‌ها انتزاعی هستند. باستان‌شناسان، نقاشی‌هایی از خطوط نردبان‌مانند، شکل دست و ساختارهای استلاگمیت (قندیل‌هایی که از کف به بالا قرار دارند) تزئین‌شده با اُخرا را کشف کردند.

به گفته آلیستر دبلیو جی پایک، رئیس علوم باستان‌شناسی در دانشگاه ساوتهمپتون در بریتانیا و یکی از محققان غارها، نئاندرتال‌ها (زیرگونه‌ای از انسان که حدود ۴۰۰۰۰ سال پیش منقرض شدند)، احتمالاً این هنر را در مکان‌هایی خاص از نقطه نظر دیدگاه‌شان، از خود به جای گذاشته‌اند. بسیاری از نقاشی‌های دست با استفاده از دست به عنوان شابلون در فرورفتگی‌های کوچک غار قرار دارند. این نشان‌دهنده این است که شخص ترسیم‌کننده باید رنگ‌دانه را در نور و قبل از ورود به غار آماده کند.

اهمیت این نقاشی‌ها این است که نئاندرتال‌ها نیز می‌توانستند نقاشی کنند. همچنین آن‌ها درگیر نمادگرایی بوده و احتمالا توانایی داشتن زبان را داشته‌اند.

میاگاوا، استاد زبان‌شناسی و زبان و فرهنگ ژاپنی در دانشگاه ام آی تی می‌گوید: «مشکل این است که زبان فسیل نمی‌شود. یکی از دلایلی که من شروع به بررسی هنر غار کردم، به همین دلیل است. من در جستجوی مصنوعات دیگری برای نمایان کردن زبان اولیه بودم.»

نقاشی غارهای باستانی، داستان‌سرایی با پیکره‌های انسان و حیوان

پانل یونیکورن در لاسکو
نقاشی اسب تک شاخ در لاسکو، فرانسه

با گذشت زمان، هنر غارنگاری شروع به نمایش پیکره‌های انسان و حیوانات کرد. اولین نقاشی غار شناخته شده از یک حیوان مربوط به ۴۵۵۰۰ سال پیش است که یک خوک را نشان می‌دهد. این تصویر در غاری در جزیره سولاوسی اندونزی قرار دارد. همچنین در جزیره سولاوسی اولین نقاشی غار یافت‌شده از صحنه شکار مربوط به ۴۳۹۰۰ سال پیش وجود دارد.

این نقاشی‌ها توانایی هنرمندان در به تصویر کشیدن موجودات اطرافشان را نشان می‌دهد و ده‌ها هزار سال بیشتر از نقاشی‌های معروف غار لاسکو فرانسه، قدمت دارند. نقاشی‌های لاسکو که در سال ۱۹۴۰ در جریان تعقیب سگی توسط تعدادی نوجوان کشف شد، صدها تصویر از حیوانات را به تصویر می‌کشد. این تصاویر در حدود ۱۷۰۰۰ سال پیش ترسیم شده‌اند.

بسیاری از تصاویر موجود در غار لاسکو حیواناتی قابل تشخیص مانند اسب، گاو نر یا گوزن هستند. با این حال، تعدادی غیرعادی‌تر هستند و توانایی هنرمندان آن‌ها را در نقاشی موجودات خیالی، نشان می‌دهند.

در این غارنگاره‌ها چیزی شبیه به یک تک‌شاخ وجود دارد. حیوانی شاخ‌دار و اسب‌مانند که ممکن است باردار باشد. یکی دیگر از نقاشی‌های منحصر به فرد، حادثه یک شکار که در آن یک گاومیش کوهان‌دار و یک مرد هر دو می‌میرند، را به تصویر می‌کشد. همچنین تصویری از یک جادوگر نیز وجود دارد. ظاهراً هنرمند توجه خاصی به ظاهر مردانه پیکره انسان از لحاظ آناتومی دارد.

هنر غار و صخره در آمریکا

سنگ‌نگاره‌های باستانی
سنگ‌نگاره‌های باستانی بر روی دیوارهای سنگی در نزدیکی چینل، آریزونا حک شده‌اند.

در آمریکای شمالی، هنر صخره‌ای و غار در سرتاسر آن، با تمرکز زیادی در صحرای جنوب غربی یافت می‌شود. در این صحرا، آب و هوای خشک هزاران سنگ‌نگاره و تابلوی مردم باستانی را حفظ کرده است. اما برخی از قدیمی‌ترین غارنگاره‌های آمریکا (مربوط به حدود ۷۰۰۰ سال پیش)، در سرتاسر فلات کامبرلند که در بخش‌هایی از کنتاکی، تنسی، آلاباما و جرجیا امتداد دارد، کشف شدند. مردمان بومی تا قرن نوزدهم به خلق هنر غارنگاری در این منطقه ادامه دادند.

جان اف سیمک، استاد باستان‌شناسی در مورد هنر غار و صخره در این منطقه می‌گوید: بسیاری از غارهای فلات کامبرلند دارای شخصیتی معنوی هستند که از یک انسان به پرنده تبدیل می‌شود. نحوه گروه‌بندی برخی از نقاشی‌ها در غارهای فلات کامبرلند نشان از تلاش هنرمندان به روایت یک داستان دارد. غارنگاره‌ای حاوی تعدادی تصویر از یک موجود انسانی جعبه‌مانند که با یک انسان معمولی‌تر جفت شده‌اند، وجود دارد. آنجا قطعاً یک روایت داستانی وجود دارد، هر چند از آن بی‌خبر هستیم.

این حقیقت در مورد بسیاری از نقاشی غارهای باستانی دیگر نیز صادق است. حتی اگر باستان‌شناسان متوجه داستان هنرمند باستانی نشوند، می‌توانند قصد هدفمند هنرمند برای روایت داستانی توسط تصاویر را ببینند.

در صورت تمایل، این نوشته را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع: history.com

آیا این مطلب مفید بود؟
بله‌خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − دو =

دکمه بازگشت به بالا